アップルが位置情報企業を2社買収

Apple Buys 2 Mapping Companies - NYTimes.com (July 19, 2013, 7:13 pm Nick Bilton)
アップルは位置情報技術を専門とするスタートアップ2社を買収し、地図の質を向上することに熱心である。
アップルは金曜日、小さな企業「ホップストップ」と「ロケーショナリー」の2社を買収したことを明かした。これによりアップルは苦手としていた分野により強くなる。ホップストップは市内の行き先を調べたり、リアルタイムの交通遅延を知るのに使うアプリケーションである。もう一方のスタートアップ、ロケーショナリーは同社のウェブ・サイトによれば、トロントを本拠とし、地図と位置情報を専門とする。
アップルはこの取引の条件を明かしていない。「アップルはこれより小さなテクノロジ企業を幾つも買収しています」とアップルのスポークスウーマンのクリスティン・ヒューゲットは言う。「そしてわたしたちは通例、その目的と計画についてお話ししていません」
アップルは位置情報ソフトウェアについて、昨年のiOS端末に「アップル・マップス」を導入して以来、熱心に取り組んでいる。同社はこの新しい地図をアイフォン5の主要機能として宣伝した。しかしこのソフトウェアは障害が続出し、利用者に行き先を誤らせたり、衛星写真の一部には地図というよりモダンアート作品のように見えるものさえあった。
9月に、アップルの首席経営執行役員ティモシー・D・クックは、同社のウェブ・サイトに「深くおわびする」旨の謝罪文を載せ、このアプリの不手際を認めた。このアプリにはまだ一部障害が生じているので、このたびの買収は大概において、アップルによるサーヴィス向上の取り組みのひとつとみられる。

Apple is deepening its mapping skills, buying two start-ups that specialize in location technology.

Apple said on Friday that it had bought the two small companies, HopStop and Locationary, giving Apple more expertise in an area where it has struggled. HopStop is an application that can be used to get directions within cities and shows real-time traffic delays. The other start-up, Locationary, is based in Toronto and specializes in maps and mapping data, according to its Web site.

Apple would not disclose terms of the deals. “Apple buys smaller technology companies from time to time,” said Kristin Huguet, an Apple spokeswoman, “and we generally do not discuss our purpose or plans.”

Apple has been deepening its mapping software since it introduced Apple Maps on iOS devices last year. The company promoted the new maps as a major feature of the iPhone 5. But the software was filled with problems, often sending people in the wrong direction and making some satellite photos look like modern artwork rather than maps.

In September, Timothy D. Cook, Apple’s chief executive, posted an apology letter on the company’s Web site saying he was “extremely sorry” for the anguish caused by the app. Some problems still plague the app, and these acquisitions are most likely part of Apple’s effort to improve its service.

(From the "BITS" blog post. Thanks to Nick Bilton.)