SSDマーケットにおける注目すべきプレーヤー:フージョンio、ヴァイオリン・メモリーそしてなんと、グーグル

Notable SSD market players: Fusion-io, Violin Memory and ― wait for it ― Google ― Tech News and Analysis (Jul. 3, 2013 - 12:57 PM PDT Jordan Novet)
新興勢力のフラッシュ・ストレージのスタートアップ数社が昨年、既成勢力に食い込んでいたことがガートナーの調査により明らかになった、とレジスター誌が水曜日に報じた。サンディスクやHGST傘下ウェスタン・デジタルといった大企業が製品構成の強化に打って出たのも無理はない。
フラッシュを採用するストレージ・アレイにおける昨年の勝者は、ストレージの巨人であるEMCやネットアップではなく、ヴァイオリン・メモリーだった。同社がこの分野における19.4パーセントのシェアは、7200万ドルにものぼることが今回の調査で明らかになった。ヴァイオリン・メモリーは現在、新規株式公開に向けて猛追を見せており、昨今PCI-Expressのフラッシュ市場に参入も決めている。
ニンバス・データやピュア・ストレージといった小型企業も、フラッシュ・ストレージ・アレイのシェアをそれぞれ5.9パーセント、5.6パーセントに伸ばし、注目に値する。
サーバ・サイドにおけるフラッシュの星であるフージョンioも昨年、エンタープライズSSD分野において売上高ベースで13.6パーセントのシェアと強い。これはインテルの18.1パーセントに続く2位であった。フージョンioはOCZ、サムスン、サンディスクといった既成勢力を蹴飛ばしている。だがアップルやフェースブックといったウェブスケール企業がフージョンioのマーケットにおける地位を強く後押ししていることがある。これが意味するのは、大口顧客がビジネス展開を他方面に移した場合、マーケットシェアが落ち込む可能性である。
エンタープライズSSDマーケットの驚くべきプレーヤーは、グーグルだ。同社は企業にSSDを販売しているわけではなく、SSDコンポーネンツを保有しそれらを結合させて社内で利用することを試みている。「売上高の数字をグーグルによる消費と関連付ける必要があります。同社がどのベンダーより高いコストを払っていることはほぼ判明しています。グーグルはそれらをすべて社内で消費しているからです(当然ながら同社は利益を上乗せして自社に販売していません)」と、ガートナーのリサーチ担当ヴァイス・プレジデント、ジョー・アンスワースはイーメールで述べた。
グーグルが自前でフラッシュ製造を行なうのは合理的である。というのもフラッシュはグーグルのストレージ・アーキテクチャにおいて重要な要素だからだ。そして同社はかねてより特製のハードウェアを活用して自社のニーズに合致させることで知られている。サーバ内蔵型バックアップ・バッテリやカスタマイズしたスイッチング・ハブなど。(続きを読む)

Strapping young flash storage startups ate some of the incumbents’ lunch last year, according to new Gartner data the Register posted Wednesday. No wonder big companies like SanDisk SanDisk and HGST’s Western Digital have been moving to enhance their offerings.

For storage arrays incorporating flash, the big winner last year was not storage giants EMC or NetApp but Violin Memory, with a 19.4 percent stake in sales of those units, worth upward of $72 million, according to the new data. Violin Memory is reportedly barreling toward an initial public offering and recently jumped into the PCI-Express flash market to boot.

Smaller players Nimbus Data and Pure Storage also deserve mentions for showing up in the flash-storage-array standings with 5.9 percent and 5.6 percent, respectively.

Server-side flash star Fusion-io got an impressive chunk of the revenue in the enterprise SSD category last year, with 13.6 percent, second only to Intel, which got 18.1 percent. Fusion-io beat out plenty of companies that have been around for longer, including OCZ, Samsung and SanDisk. But business from webscale companies such as Apple and Facebook plays a big role for Fusion-io’s respectable market position, which means marketshare could drop should those big customers choose to take their business elsewhere.

A surprise player in the enterprise SSD market: Google. That company captured nearly 9 percent of all the revenue from enterprise SSD sales. It’s curious, because Google does not come to mind as a hardware vendor. The company isn’t actually selling SSDs to other companies, but rather obtaining SSD components and having them put together and tested for its own use. “We have to associate a revenue number to the Google consumption, although admittedly it is closer to cost than any of the other vendors since they consume it all internally (they wouldn’t pay themselves the margin of course),” Joe Unsworth, research vice president at Gartner, wrote in an email.

Google’s independent flash production makes sense, as flash is a key element of Google’s storage architecture, and the company has been known to go out of its way to incorporate special hardware to meet its own needs, from on-server backup batteries to custom switches.

(From the "gigaOM" blog post. Thanks to Jordan Novet.)