ツイッター、ストライプと提携しイーコマースのイニシアティヴに着手

Twitter Teaming Up With Stripe for E-Commerce Initiative - Digits - WSJ (8:18 pm
Jan 16, 2014 Yoree Koh and Greg Bensinger)
ツイッターはウェブの次なるショッピングモールになるかもしれない。
この短文投稿サーヴィスは、ユーザが当サイト内で直接商品の購入ができる仕掛けを目指している。同社の計画に詳しい人物が明かした。サンフランシスコを本拠とする同社は近く、同市を本拠とする決済取引業者「ストライプ」との契約合意に達するという。これにより、イーコマースのイニシアティヴを打ち立てるねらいであると、この人物は言った。
これにより、8月に同社の取締役会に「ティケットマスター」元CEOであるネサン・ハバードが加入し、コマースの統括者となって以来はじめての大きな展開となる。ハバードは目下チームの編成に取り組んでいる。
ツイッターによるプロモート型広告商品は小売業者の関心事となっており、とりわけ「フラッシュ・セール」型販売につながりが強い。だがツイッターはショッピング機能には着手しておらず、購入画面がどのような表示になるのかは不明である。
コンシューマがツイッターで商品を購入できるようになれば、小売業者のサイトにリダイレクトされる手順を除外することになるとみられる。そうなればコンシューマはより購入に至りやすくなる。ツイッターにとっては大事な収入源のひとつになるだろう。同社は現下、広告収入を第一の源としている。
それでも、ツイッターはイーコマースのイニシアティヴを展開させるうえで、王者アマゾン、イーベイやグルーポンといった強力な競合による難題に直面する。グルーポンは最近、商品販売部門でも成功しはじめている。

Twitter could become the Web’s next shopping mall.

The short-messaging service is edging towards allowing users to purchase goods directly through the site, according to a person familiar with the company’s plans. The San Francisco company is near to reaching a deal with hometown payments processor Stripe to help facilitate the e-commerce initiative, this person said.

The move would be its first major initiative since bringing former Ticketmaster CEO Nathan Hubbard on board as its new head of commerce in August. Hubbard is still building his team.

Twitter’s promoted-ad products have become a draw for retailers, especially around “flash sales” events. But Twitter hasn’t introduced shopping features, and details of what the purchase experience might look like are unclear.

Allowing consumers to purchase items through Twitter would remove the step of redirecting consumers to the retailers’ site, making it more likely consumers will go through with the purchase. That could create an important new revenue source for Twitter, which today relies primarily on ad sales.

Still, Twitter faces challenges in rolling out an e-commerce initiative, including competing with juggernaut Amazon, as well as eBay and Groupon, which has seen some success with its Goods physical merchandise venture.

(From the "Digits" blog post. Thanks to Yoree Koh and Greg Bensinger.)