イーベイCEO、アイカーンによるペイパル分社化要請は不合理と言明

eBay CEO Says Icahn PayPal Spinoff Makes No Sense | Re/code (January 23, 2014, 8:19 AM PST Jason Del Rey)
イーベイCEOジョン・ダナホーは、彼の会社の競合であるアマゾン、スクエアに感謝する機会がいちどはあったのではなかろうか。
水曜日に、イーベイは「モノ言う株主」カール・アイカーンが、イーコマース及び決済企業である同社の大株主となり、ペイパルの分社化を要求したことを明かした。ペイパルはイーベイの決済部門で、第4四半期の売上高は19パーセント増加した。
とくに驚くことはないが、イーベイはこの要求に応じなかった。分社化するということは、決済とコマースはますます密接になるのであり、分離するのではないという一般に受け入れられている考えと決別することである。
「数あるコマース企業を大小かかわらず眺めれば、決済に参入しようと躍起になっていることがおわかりいただけるでしょう」とダナホーは、水曜日の午後、リコードとのインタヴューで語った。「そして、一部の決済企業はマーケットプレイスに参入し、コマースに参入しようと躍起になっています」
「わたしからすれば、コマースと決済はこれから結合していくのであり、分離していくのではありません」とダナホーはつけ加えた。
競合のアマゾンでさえ、ダナホーの意見を支持するのは確かめるまでもない。アマゾンのイーコマースの牙城は、決済事業にかんして右往左往してきたのだが、それも変わろうとしている。
昨年秋、同社は「ログイン・アンド・ペイ・ウィズ・アマゾン」なるプロダクトを発表した。同社の既存のプロダクトを二者マッシュアップしたもので、これによりアマゾン外のウェブサイトから、アマゾンの利用者名とパスワードでログインすることにより、かんたんに購入ができるようになる。
この産業に詳しい複数の情報源によれば、2014年は決済事業にとって大きな年になるとみられており、アマゾンは旧来型の店舗にも決済システムを導入を推奨するように働きかけている。このイニシアティヴの目標は、店舗の売り上げデータを収集し、アマゾンでオンライン購入する人により的確なプロダクトを提示すること。さらに、アマゾンの配送サーヴィスの活用により旧来型の商店主にも利用可能とすることである。
その一方で、ダナホーが言及している決済企業はスクエアであるとみられる。ジャック・ドーシイによるスタートアップである同社は、クレジットカードの読み取りと商品オススメの機能をそなえたアプリで有名であり、これによりスモール・ビジネスの店主はスマートフォンを通じたクレジットカード決済の受け容れが可能となる。同社は昨年夏、スクエア・マーケットなるイーコマース・マーケットプレイスを発表した。
スクエアはローカル・ビジネスが、遠方に居住する人にも商品の販売をするうえで、大掛かりなイーコマースの仕掛けをつかわなくとも、かんたんにはじめられることを売りにしてきた。そしてスクエアは顧客であるオンラインショップにも決済処理を提供していることから、(少なくとも理論上は)顧客の売り上げが増加することに寄与し、さらにスクエアの顧客ごとの売り上げ単価は大きく伸びることになる。
競合が両方からやって来ている現状は、分社化するには最悪の時期であろうとダナホーは言う。なんといっても、イーベイはペイパルの売上高の30パーセント以上、利益の50パーセント以上に寄与している。同社はこれを公表している。
なかには、ペイパルがイーベイのもつ最高の資産であると主張する人もいるだろう。イーベイの幹部と取締役会がこれを手放したくないのも不思議ではない。ペイパルの売上高は現在イーベイの全売上高の40パーセントにのぼる。そして、アナリストのなかには(R.W.ベアードのコリン・セバスチャンだ)イーベイの時価総額の半分以上はペイパルに対する評価であるとの指摘もある。(続きを読む)

For once, eBay CEO John Donahoe may have reason to be thankful for two of his company’s competitors, Amazon and Square.

On Wednesday, eBay revealed activist investor Carl Icahn had snatched a significant stake in the e-commerce and payments company and demanded the spinoff of PayPal, the eBay payments unit whose revenue grew 19 percent in the fourth quarter.

To no one’s surprise, eBay rejected the request. Breaking it apart undercuts a broadly held belief that payments and commerce are moving closer, not further apart.

“You’ll notice that other commerce companies, large and small, are trying to expand into payments,” Donahoe said in an interview with Re/code on Wednesday evening. “And there are some payments companies that are now trying to get into marketplaces and get into commerce.”

“I’d say commerce and payments are converging, not diverging,” Donahoe added.

Look no further than rival Amazon to back up Donahoe’s thesis. Amazon’s e-commerce prowess has been mismatched by its on-again, off-again focus on its payments business, but that’s about to change.

In the fall, the company unveiled a product called Login and Pay with Amazon, which is a mashup of two of its existing products that, together, make it quick and easy to buy stuff on websites outside of Amazon by logging in with your Amazon username and password.

According to industry sources, 2014 is supposed to be a bigger year in the payments world for Amazon as it works its way into the payment systems at brick-and-mortar stores as well. Possible goals of this initiative could be to gather store sales data to better target products to online Amazon shoppers as well as hooking brick-and-mortar merchants into using some of Amazon’s logistics services.

On the other side, Square is likely the payments company that Donahoe was referencing. Jack Dorsey’s startup, which is best known for the credit-card reader and point of sale app, which lets small business owners accept credit card payments through a smartphone, unveiled an e-commerce marketplace known as Square Market over the summer.

Square has pitched the idea as a simple way for local businesses without a strong e-commerce presence to start selling goods to people who live far away. And since Square handles payments for its customers’ online shops, too, it’s a way to, at least in theory, simultaneously help a customer increase sales while boosting Square’s revenue per customer along the way.

With competition coming from both sides, Donahoe said now would be a terrible time to break up the company. After all, eBay is responsible for more than 30 percent of PayPal’s revenue and more than 50 percent of its profits, the company disclosed.

One can also argue that PayPal is eBay’s best asset; it’s no wonder that eBay management and its board do not want to lose it. PayPal revenue currently comprises 40 percent of eBay’s total revenue. And, according to at least one analyst ― R.W. Baird’s Colin Sebastian ― more than half of eBay’s market value should be attributed to PayPal.

(From the "Re/code" blog post. Thanks to Jason Del Rey.)