ここはサーヴィスの世界。月額1.99ドルはいかにして数百万人を得る企業を生んだか

It’s a services world: How $1.99 a month can help a company reap millions | PandoDaily (January 24, 2014)
先週ネストがグーグルによって32億ドルで買収されたという発表は、テクノロジ産業全体に、どうしてこんなに単純そうにみえるものに、こんなに高い値段がつけられたのかという難問をつきつけるものだった。
だって、ただのサーモスタットでしょう? ちがう。
ネストをつかうとコンシューマは、家庭でもっともエネルギー喰いなもの--暖房とエアコン--を制御することができる。この両者は、平均的な家庭のエネルギー消費の56パーセントになる。ネストの買収に強い関心があったのは、同社のサーヴィスへの結びつきだった。コンシューマの生活にこれほど密接に組み込まれたプロダクトを提供している同社の買収にとりわけ強い関心を示すのは、超大企業だった。どうにかして優位に立ちたい、それはあらゆるものの動力源--電力だ。
ネストとグーグルのサーヴィスを接続するために月額利用料1.99ドルを払うことで、コンシューマはサーモスタットを取替えるきっかけになる。ネストによる249ドルという高額を購入するよりはいいだろう。ネストにとっては、数百万もの家庭に参入するきっかけとなる。これは、全電力消費量の56パーセントを、かならず支払うことになる月額利用料を、監視し、制御する企業があらわれるということである。グーグルだ。
グーグルはこれまで積極的に、高額なプロダクトを手に入れ、それをサーヴィスとして提供することに長けてきた。それも無料で。たとえば、グーグルはデータ解析企業「アーチン・ソフトウェア・コーポレーション」を2005年に買収し、その高額の製品を、ウェブサイト管理者向け無料サーヴィスとした。グーグルはマイクロソフトが覇権を握っていた産業を、グーグル・ドライヴという基本無料、事業者向けには月額課金によって提供することで変身させた。かつてのワード、エクセル、その他抱き合わせになったソフトウェアへの需要をさらったのである。
これは抱き合わせのプロダクト販売から、日常生活の需要を満たすためのサーヴィスへの乗り換えを示唆している。この需要のため、わたしたちはくりかえし、くりかえし支払うことになる。コンシューマはたとえば、音楽ストリーミングのために年間120ドルを支払うことを強制されたら拒否しても、月間10ドルだったら、音楽クリップのためによろこんで支払うような時代である。アイフォンの利用料として年間1,200ドル以上を支払うか、それとも家庭に配送されるプロダクトやサーヴィスとして月間利用料を支払うか。いよいよシリコン・ヴァレイは、モノを買うのでなく、リースする時代に来ていることに気づくときである。
ようこそ、サーヴィスの時代へ。新しいアプリやプロダクトがデビューするたび、アントレプレナーたちはかつてないほど、コンシューマに「テキパキ」な価格提案を考える必要に迫られている(TV番組の「ハウス・オブ・カーズ」の名文句を借用)。
ということは、抱き合わせのモノを販売するのでなく、月間あるいは年間利用料というモデルは、ありとあらゆるコトに採用されていく。利用料ベースのサーヴィスはすでに、月額約20ドルの子供のおもちゃから、月額75ドル程度のソフトウェア・プログラムのライセンスまで、コンシューマに支払わせることが可能になっている。デジタルの子供向け書籍から、ガジェットから操作できるコントローラまで、世界はコンシューマを満足させるためにあらゆる形態の支払方法を生み出した。大きなチケットなどはもはや、前世代のものとなりつつある。
これらの変化は、バーゲン価格なら(タダなら尚更)すぐにでも払ってもいいという移ろいやすい世代と強い連関があるだろう。彼らは音楽なら月額1.99ドル、オンデマンドビデオなら9.99ドルという数字になれている。インターネットは「買うより借りる」方式を可能にした。(続きを読む

With the announcement of Nest’s acquisition by Google for $3.2 billion last week, the entire technology industry was thrown into hypergear deliberating why there was such a high price placed on something that appeared to be so simple.

It’s only a thermostat after all, right? Wrong.

Nest helps consumers control the most energy-guzzling aspects of your home – heating and air conditioning – which accounts for 56 percent of the average home’s energy consumption. What made the Nest acquisition so appealing was its ties to this mandatory service. It provides a product that is so closely embedded into the consumer’s life that it was an appealing acquisition for any mega corporation that wants to take advantage of the thing that powers everything – electricity.

Now add $1.99 per month subscription to connect Nest to Google services, and you’ve opened a lot more consumers to replacing their “ugly” thermostat, rather than paying the upfront $249 Nest one-off purchase cost. Which could allow Nest to work its way into millions of homes; this means that 56% of all electricity used, the monthly service that we all are forced to pay, will largely be monitored and controlled by one of the most powerful companies in the world: Google.

Google has done extensively well to take expensive products and turning them into a service, often for free. For example, Google’s acquisition of analytics company Urchin Software Corporation in 2005 turned a very high-dollar offering to a free service for website owners. Google is transforming an industry formerly dominated by Microsoft with the launch of Google Drive, free for most and offered at a low monthly fee for businesses, replaces the need for Word, Excel and the rest of the antiquated one-off software offerings.

This is indicative of a shift from one-off product sales to services that will become essential to our everyday lives, things that we will pay for over and over again. In an age when consumers would balk at being forced to pay $120 for a year’s worth of music streaming, they are happy to have their money taken away dollar-by-dollar at a $10 a month clip. Whether it’s more than $1,200 a year on an iPhone plan or a monthly subscription for home delivered products and services, it’s time for Silicon Valley to realize we have reached the age of leasing, not buying things.

Welcome to the age of services. With every new app and product that debuts, entrepreneurs now more than ever need to take into consideration the value proposition of getting consumers quickly on the “titty” (as a great quote from the TV series “House of Cards” so bluntly put it).

This means instead of selling a one-off item a monthly or yearly subscription model needs to be baked into even the simplest of concepts. Subscription-based services have taken over, letting consumers subscribe to everything from kids’ craft supplies for around $20 a month to licenses for software priograms, which can run around $75 per month. From digital children’s books, to even gadget-driven offerings, the world has shifted to deferred payments for ultimate consumer satisfaction. Big-ticket items are going to the way-side in lieu of purchases.

Much of this shift has to do with up-and-coming generations that have a bent for instant gratification at a bargain price (or even free). They want the $1.99 a month subscription for music, with on-demand video for $9.99. The Internet has made it possible to lease rather than buy,

(From the "PandoDaily" blog post. Thanks to Manu Rekhi.)