マター.ioはイーコマースのサイトを3Dプリンティング対応にする

Matter.io: Helping E-Commerce Sites Plug Into 3-D Printing - Venture Capital Dispatch - WSJ (January 24, 2014, 3:07 PM Lora Kolodny)
アメリカン・ガール、ブルーナイル、BMWのミニ・クーパーやナイキといった世界中に知られるブランドは、購入者に自社プロダクトをオンラインでカスタマイズできるようにして事業開発をしたり、流行を生み出す。その一方、スモール・ビジネスは同様のことをするだけの技術的資産的条件を欠いている。
これからの3Dプリンティング・テクノロジおよびサーヴィスでは、それをすっかり変えてしまうかもしれない、と語るのはマター・ラブズ社の首席経営執行役員ディラン・リードである。
マサチューセッツ州ケンブリッジを本拠とするこのスタートアップは、イーコマース・ビジネスが3Dプリンティング対応をするソフトウェアを制作し、さらに洗練されたプロダクトのカスタマイズ機能をごく短い手順でオンライン・ストアに実装できるようにする。(同社の「プラグ・アンド・プレイ」APIの名前はマター・リミックスだ)
マター.io(発音はマター・アイオー)で知られる同社は先日40万ドルのシード調達を完了したが、出資したのはMITメディア・ラブやボストン界隈スタートアップ関係者からなるエンジェル投資家たちである。なかにはシリアル・アントレプレナーでブルーフィン・ラブズ共同創業者フランク・モス、シリアル・アントレプレナーでボストンのコワーキング・スペース「コアラブ」創業者のアンディ・ポーマーがいる。
今週、ニューヨークを本拠とするシェープウェイズとの連携により、マター.ioはDYOというサイトを開始した。これは「デザイン・ユア・オウン」の略で、購入者はジュエリーのデザインをパーソナライズして、3Dプリントしたうえでバレンタインデーに配達してもらうことができる(合衆国本土のみ)。
このサイトは「どんなことができるか見てわかるように」デザインされている、とリード氏は言う。
「われわれは、3Dプリンティングはもはや珍しくないと考えています」とCEOは言う。「どんなモノでも、今日ではデジタル情報として生まれてきます。そこでわれわれのソフトウェアは、エンジニアでない普通の人でもかんたんに、顧客向けのデザイン制作ができるようにしたわけです。その発注数にかかわらず」
リード氏が期待するのは、同社のソフトウェアや「付加製造工程」テクノロジを生かして、遠くない将来にイーコマース・ビジネスは資本を要せず始められるようになることである。
この数年、デジタル・ジュエリーの「ジェムヴァラ」や、メンズウェア・メーカーの「インドチノ」や、ウィメンズ・フットウェア関連の「シューズ・オブ・プレイ」などのスタートアップが、高額なヴェンチャー資金調達を獲得し、「マス・カスタマイゼーション」のコンセプトをイーコマースに持ち込んでいる。
投資家でマター.ioの会長であるモス氏はこう語る。「ロングテールの強みは、パーソナルなカスタマイズされたプロダクトがあらゆる方面から、フォーミュラ1レーシングカートからスマートフォンケースまで販売されることです。しかし今日、ウェブサイトのデザイナーにとって、これらの商品を一緒に売るのは困難なことになっています。すなわち、形状制作及びプリント可能な物体の実現から、商品価格戦略に至るものごとです」
彼はマター.ioはプロダクト・デザイナーと外注先3Dプリンティング・サーヴィス(シェープウェイズ、スカルプテオSAS、マテリアライズなど)をつなぐ「仲介業」になるつもりだという。
マター.ioに出資するひとりであるポーマー氏は、2014年は同社が市場開拓に注力し、シリーズA資金調達にこぎつけてその後のソフトウェア開発の土台を築くことを期待すると言う。(続きを読む)

While world-renowned brands like American Girl, BlueNile, BMW’s Mini Cooper and Nike generate business and buzz by allowing shoppers to customize their products online, smaller merchants often lack the technology and resources to do the same.

New 3-D printing technology and services should change all of that, and soon, says Matter Labs Inc. Chief Executive Dylan Reid.

The Cambridge, Mass., startup created software to help e-commerce businesses plug into 3-D printing, and add sophisticated product customization features to their online stores with little effort. (The company’s “plug and play” API is called Matter Remix.)

Known as Matter.io (pronounced “matter eye oh”), it also has raised $400,000 in seed funding from individual angel investors connected to MIT’s Media Lab and the Boston startup scene, including serial entrepreneur and Bluefin Labs co-founder Frank Moss, and serial entrepreneur Andy Palmer, most recently the founder of a Boston co-working space called Koalab.

This week, in partnership with New York-based Shapeways, Matter.io launched a site called DYO –which stands for “design your own”–where shoppers can personalize jewelry designs, have them 3-D printed and delivered by Valentine’s Day to mainland U.S. addresses.

The site was designed to “show off what’s possible,” Mr. Reid said.

“We think 3-D printing is no longer a novelty,” the CEO added. “Every object starts its life as digital information today. So our software makes it easy for people who aren’t engineers to… make anything they [design] available to their customers at a scale of one.”

Mr. Reid hopes that given his company’s software and other “additive manufacturing” technology, it won’t take a new e-commerce business nearly as much capital to get started.

In recent years, startups like digital jeweler Gemvara, menswear makers Indochino, and the womens’ footwear concern Shoes of Prey have attained significant rounds of venture financing for their “mass customization” concepts in e-commerce.

Investor and Matter.io Chairman Mr. Moss observed, “The long-tail opportunity is that you’ll see companies selling personally customized products ranging from Formula 1 racing karts to smartphone cases. But today it’s complicated for a website designer to put all these pieces together: from the process of modeling and creating printable objects, down to the pricing models to go along with all that.”

He believes Matter.io will become an “intermediary” that drives new business between product designers and the outsource providers of 3-D printing services, like Shapeways Inc., Sculpteo SAS or Materialise NV.

Another investor in Matter.io, Mr. Palmer, said he expects the company to focus on adoption, and raise a bridge or possibly Series A round of funding to support the further development of its software in 2014.

(From the "Venture Capital Dispatch" blog post. Thanks to Lora Kolodny.)