有望株ヤフージャパンの統括を担当するヤフー本社幹部がAPAC懸念のなか退社へ

Yahoo Exec in Charge of Lucrative Japan Asset Departing Company Amid APAC Woes | Re/code
ヤフー・ジャパン主要事業管理担当としてヤフー社ヴァイス・プレジデントをつとめるナオコ・オクモトが同社を退社することが複数の情報源により明かされた。
同社のサニーヴェル本社を勤務地とするオクモトは2000年ヤフーに入社、直近ではシリコン・ヴァレイ・インターネットの巨人たる同社と、有望な日本法人の連携を受け持ち、戦略提携の締結にも寄与した。
オクモトはヤフーのアジア・パシフィック部門を退社する上級幹部の一人であり、この部門は台湾を勤務地とする古参幹部ローズ・チョウの管理下にある。たとえば今年になってからは、ヤフー・オーストラリアの首席経営執行役員スチュアート・セイヤーズは1月退社し、アマゾンの地域担当幹部となった。
この人事異動は、ヤフーのAPAC地域の成長鈍化という課題のなかで行なわれる。この地域の営業成績は昨年、深刻な落ち込みを記録し、ヤフーの現地法人中最下位の地域となった。ヤフーはCEOマリッサ・メイヤーの指揮のもと、中核事業のすべてにおいて成長鈍化が見られる。
メイヤーは同社の再生へ向けた取り組みを続けてきたが、なかでもアジア地域の資産価値の急上昇に助けられてきた。とくにヤフー・ジャパンと中国のアリババ集団がその例だ。これらの資産の大口株主としてヤフーの株価は劇的な改善を見せてきたが、中核事業は依然遅れをとっている。
これはインターネット企業他社、フェースブック、グーグルがアジア各地で売上高の伸びが鮮明となるなか、対照的である。
ヤフーAPACのGAAP算定売上高は2013年の11億ドルから8億1400万ドルまで23パーセントの落ち込みとなった。トラフィック招致費用を除き、減少は前年の8億3100万ドルから7億6100万ドルへ、そして直近四半期では2億1700万ドルから1億9500万ドルへとなった。同社の売上高が現地法人全社に占める割合は18パーセントから16パーセントへ減少。これは以下に掲載するヤフーの投資家向け資料のとおりである。

減少の理由は、提携によるマイクロソフト検索エンジンへの切り替えとの関連が強い。ヤフーは先日、台湾および香港での検索連動広告の展開を法務上の障害により延期させた。広告の営業成績はやはり不振である。
オクモトの役職は、リンクトインのプロファイルによれば(現時点で彼女はヤフー社員としてリストに載っている)同社の国際プロダクトおよび戦略提携事業管理担当ヴァイス・プレジデントである。
しかし彼女はこの肩書以上に重要な役割を担ってきた。彼女はリンクトインでヤフー・ジャパン統括者としての経歴を記載。「ヤフーとソフトバンクの日本法人株式が、ヤフー社の時価総額の38パーセント以上を占めている」と注記している。
事実、ヤフー全体の29パーセント、つまり113億ドルがこの株式保有分であることがヤフーの資料により判明している。ただし、株式からの利益は(ヤフージャパンの35パーセントを保有)年間で11パーセント減少、3億4600万ドルから3億700万ドルとなった。
ヤフーはヤフージャパン株式の(複雑な契約条件により)分社化または売却することを数度にわたって検討してきた。しかし(いまのところ)実現した契約はひとつもない。
ヤフーのスポークスパーソンはコメントの要請に現時点では応じていない。(続きを読む)

Naoko Okumoto, a VP at Yahoo in charge of monitoring its key Yahoo Japan business, is leaving the company, according to multiple sources.

Based at its Sunnyvale headquarters, Okumoto has been with Yahoo since 2000, and has served most recently as the liaison between the Silicon Valley Internet giant and its lucrative Japanese asset and has worked on other strategic partnerships.

Okumoto is one of several top execs exiting the Asia-Pacific unit at Yahoo, which is run by another longtime exec, Rose Tsou, from offices in Taiwan. Stuart Sayers, CEO of Yahoo Australia, left in January for a top regional job at Amazon, for example, within a year of arriving.

The change comes amid troubling business issues for the Yahoo APAC region, where sales performance took a serious hit last year. It was the worst performing global region in all of Yahoo, which in general has shown lack of growth across all of its core businesses under the leadership of CEO Marissa Mayer.

Mayer has been attempting to turn the company around, an effort that has been bolstered by the increasing value of its Asian assets, including Yahoo Japan and China’s Alibaba Group. Those ownership stakes have boosted Yahoo’s stock dramatically, although its core business has continued to lag.

This contrasts to other Internet companies, such as Facebook and Google, that are seeing strong revenue increases, especially in Asia.

Yahoo APAC GAAP revenue dropped 23 percent from $1.1 billion in 2013 to $814 million. Minus traffic acquisition costs, the decline was $831 million to $761 million for the year and $217 million to $195 million for the most recent quarter. Its global share of revenue declined from 18 percent to 16 percent, as you can see from the Yahoo investor chart below.

The reasons for the declines have to do with search issues related to its transition to Microsoft search, part of Yahoo’s partnership deal with the software giant. Yahoo had recently tried to delay the rollout of paid search in Taiwan and Hong Kong via legal means, but was unsuccessful. Overall advertising sales are also suffering.

Okumoto’s job, according to her LinkedIn profile (where she is still listed as a Yahoo employee), is as a VP for international product and business management for its strategic partners.

But she played a much more important role than that description. She noted on LinkedIn that she led Yahoo’s efforts at Yahoo Japan, “a JV between Yahoo and Softbank [that] represents over 38 percent of the market value of Yahoo Inc.”

Actually, that stake is about 29 percent of Yahoo overall, now worth $11.3 billion, according to Yahoo, although net income from the equity interest ― a 35 percent ownership of Yahoo Japan ― declined 11 percent year over year, from $346 million to $307 million.

Yahoo has considered spinning off or selling its Yahoo Japan stake many times in a variety of complex transactions, none of which have happened (as yet).

A query to a Yahoo spokesperson is at yet unreturned.

(From the "Re/code" blog post. Thanks to Kara Swisher.)