報道:アップルは協議中の新しいオンデマンド音楽サーヴィスを構築しスポティファイに対抗へ

Report: Apple Considers Building An On-Demand Music Service To Take On Spotify | TechCrunch
アップルはアイチューンズ・ラジオがあるが、同社はオンデマンド・ミュージックの方向を模索中である。ビルボードの調査ではアップルと音楽レーベルの「いずれかの関係者3人」の話としている。
念を押すと、ビルボードは「予備的な話し合い」としており、そこから確実なものは聞きとれない。ニールセン・サウンドスキャンからの情報として合衆国におけるアイチューンズ・ミュージックの販売実績が2桁減少し、それが協議が行われた大きな理由だと同記事は書いている。
敢えて述べるまでもないが、アイチューンズ・ラジオではユーザがインターネット・ラジオを一通り聞くことができる(パンドラと同じだ)。一方オンデマンド音楽サーヴィスではユーザは選曲すると自分で選んだ曲を聞くことができる。アップルはモバイル広告テクノロジの新規開発中であることが報じられている。このテクノロジはアイチューンズ・ラジオへ特化しており、新しいサーヴィスは同社が新しい広告手法の新規作成するための足がかりとなる可能性がある(ただし課金サーヴィスも並行すると見込まれる)。
筆者はイーメールでアップルにコメントを要請した。同社がコメントを返信してきたら(ないと思うが)この記事に追記する。(続きを読む

Apple already has iTunes Radio, but it’s hoping to go further in the direction of on-demand music, according to a report in Billboard that cites “three people familiar with the talks” between Apple and music labels.

To be clear, Billboard describes these as “exploratory talks,” so it doesn’t sound like anything is definite. Citing Nielsen SoundScan, the article also points to double-digit declines in iTunes music sales in the United States as big reason for these discussions.

At the risk of stating the obvious, iTunes Radio allows users to listen to a range of Internet radio stations (similar to Pandora), while an on-demand service would allow you to listen to the songs you choose when you choose (similar to Spotify). Apple has been reportedly been developing new mobile ad technology with a focus on iTunes Radio, so a new music service could also be a way to create new ad inventory (though presumably there would be paid component, too).

I’ve emailed Apple for comment. If the company responds (it won’t), I will update this post.

(From the "TechCrunch" blog post. Thanks to Anthony Ha.)