ツイッターがグニップを買収、有用データの社内活用を目指す

ツイッターは火曜日、グニップを買収したと発表した。グニップはソーシャル・ネットワークであるツイッターの利用データを提供する企業である。
8周年を迎えた同社はツイッターが買収したデータ企業のひとつだ。ツイッターは、マイクロメッセージング・サーヴィスにおけるユーザの行動履歴から得られた情報を、見込み客である広告主、スポンサーほかツイッターの分析を要する企業に提供してきた。
2010年にグニップはツイッターとの協働で同社ソーシャル・ネットワークのデータ「ファイアホース」へのアクセスを獲得した最初の企業となった。ファイアホースには2006年以来公開されたツイートをすべて含んでいる。このデータ・ストリームを利用してソーシャル・ネットワークの利用傾向を分析するのは、商業ブランド各社、広告主、さらに最近では学術関係者がいる。
それは日増しに有望なビジネスとなってきた。12月、ツイッターは世界中で2億4100万人のアクティヴ・ユーザ数を得ており、昨年同社はデータのライセンス提供により7千万ドル以上を売り上げた。
「われわれの顧客は、個別のツイートには百万ドルの価値を持つこともあると言います」と、グニップ首席経営執行役員クリス・ムーディは今年行われたインタヴューで語った。
コロラド州ボルダーを本社とするグニップの買収によりツイッターは、予防的手段を採ったと見られ、4年前当時自社で作成に至らず提携したこの有用なデータ・サーヴィスを、他社に取られないうちに獲得した。
取引の詳細は非公開である。昨年、アップルはタプシー・ラブズを買収したが、これはツイッターの利用データを提供する企業だ。取引の詳細はやはり非公開だったが、ウォール・ストリート・ジャーナルは、複数の事情に詳しい人物の話から推定2億ドル以上と算出した。
「われわれはグニップをまだ始まったばかりの企業と見込んでいます」と、ツイッターのグローバル事業開発およびプラットフォーム担当ヴァイス・プレジデントであるジェナ・メサーシュミットは契約発表文書のブログで述べた。
「協働によりわれわれは、一層の洗練されたデータ活用と、多用途化をご提供できる見込みです。それにより、開発者やビジネスが、世界各地で大小を問わずツイッターで共有された情報をもとにイノヴェーションを加速させることができるのです」
グニップはツイッターのファイアホースへの全アクセスを得た希少な企業のひとつで、競合するソーシャル・ネットワークであるタンブラーやフォースクエアなどとの提携もあるが、同社は分析能力についてはまだ未知数で、ツイッターではグニップのサーヴィスを活用してどういった分析能力を構築していくか、計画も未知数である。
むしろ、ツイッターはこの買収により中間業者の切断を目論んでいる。これは、ひいては数百万人のユーザのデータがどのように活用されたかを自らの手の内に包摂することになる。(続きを読む)

Twitter on Tuesday announced that it had acquired Gnip, a company that provides data about activity on the social network as it is occurring.

The eight-year-old company is the latest in a series of data companies acquired by Twitter as the micro-messaging service improves its ability to provide information about its users’ behavior to potential sponsors, advertisers and others who analyze the service.

In 2010, Gnip was the first company to work with Twitter to gain access to the social network’s so-called fire hose, which contains all publicly available tweets since 2006. Brands, advertisers and, recently, academics could use that stream of data to analyze and parse activity on the social network.

That is proving to be an increasingly lucrative business. In December, Twitter had 241 million monthly active users worldwide, and last year the company generated more than $70 million in revenue from licensing its data.

“We have had customers tell us individual tweets can be worth $1 million at times,” Chris Moody, chief executive of Gnip, said in an interview earlier this year.

The move to acquire Gnip, based in Boulder, Colo., can be seen as a preventive measure, bringing in-house a valuable service that Twitter four years ago was unable to prioritize, before someone else can snatch the company.

The terms of the deal were not disclosed. Last year, Apple acquired Topsy Labs, a similar provider of data of Twitter activity. The terms of that deal were also not disclosed, though The Wall Street Journal, citing people familiar with the matter, estimated the deal to be worth more than $200 million.

“We believe Gnip has only begun to scratch the surface,” Jana Messerschmidt, Twitter’s vice president of global business development and platform, wrote in a blog post announcing the deal. “Together we plan to offer more sophisticated data sets and better data enrichments, so that even more developers and businesses big and small around the world can drive innovation using the unique content that is shared on Twitter.”

While Gnip has been one of the few companies that had access to Twitter’s complete fire hose of tweets, and has worked with competing social services like Tumblr and Foursquare, the company does little by way of analytical capabilities. Twitter has no immediate plans to build analytical capabilities using Gnip’s services.

Rather, with this acquisition, Twitter is looking to cut out the middleman. That, ultimately, will give it more control and understanding about how the data of its millions of users are being used.

(From the "NewYorkTimes" blog post. Thanks to ASHWIN SESHAGIRI.)