リフトがプレミアムSUVサーヴィスを開設

Lyft Is Launching A Premium SUV Service | TechCrunch
リフトはユーバのSUVオプションへの対抗を見据え、オンデマンド・プレミアムSUV乗車サーヴィスを開設する。ある関係者が明かした。乗客はレザー内装のフォード・エクスプローラSUVを予約することができ、最大で6名乗車が可能だ。これまでリフトは、ユーバXに相当する価格帯で1種類のサーヴィスがあるだけだったが、乗車する車種は選ぶことができた。

『更新: リフトはプレミアム・サーヴィス計画の事実を認めた。同社はわたしの取材に対し、SUVが車種に追加されると述べたが、このほかのハイエンド車種が追加される見込みは否定した。同社は「プレミアムの魔法をお届け」と題するページへのリンクを紹介し、つぎのような声明文を発表した。「われわれは全力を挙げて、ドライヴァーたちが作りあげる前代未聞のコミュニティ実現をめざし、特別な利用方法を新たに設けます。目下プレミアム・オプションの準備中で、ウェイトリストを開設いたします。このプロジェクトについては、来週にも詳細を公開できるのを心待ちにしています」弊紙では交通サーヴィスへの識見豊富なライアン・ローラー記者が別途調査報告している。 』
プレミアム・サーヴィスはリフトの顧客層を広げ、ブランド価値を高める可能性がある。弊紙ではリフトに電話問い合わせ中だが返答はまだで、イーメールでもコメントあるいは事実確認を要請している。返答が来たら更新する。
弊紙に明かした関係者は、リフトはサン・フランシスコで最初となるSUVドライヴァーの確保ができたと述べた。これは新しいサーヴィスの最初の試験運用にもなる。ドライヴァーは白のフォード・エクスプローラ保有が条件で、これにリフトがレザー内装を施す。これはLAのカーショップ「ウエスト・コースト・カスタムズ」か、ベイエリア近郊のショップで実施すると見られる。ドライヴァーは運転の対価に加え、月額750ドルの維持費を受け取ることになりそうだ。運転対価はリフトのSUV乗車料金からして、標準的ドライヴァーより高額になるとみられる。
ユーバのサン・フランシスコでのSUV料金は基本料金の15ドルに加え、毎分0.90ドル、マイルごとに3.75ドルとなり、最低料金は25ドルだ。価格帯について弊紙では入手できていないが、リフトはわずかに安い料金を出してくるのではないか。
フォード・エクスプローラは後部座席2名分のおかげで7名(ドライヴァー含む)乗車が可能だが、後部座席はフォード・エクスペディションズやシヴォレー・タホーズ、リンカーン・ナヴィゲーターズ、キャディラックエスカレードよりかなり窮屈なので注意したい。ユーバはこれらの車種が選べる。レッグルームの狭い後部座席を別にすれば、リフトのフォード・エクスプローラはユーバの黒塗り自動車のサーヴィスに対抗しうるだろう。ユーバはレザーの広々とした室内が売りだが、座席は4名分である。だがもっとも、一緒に出掛けたい友達がいるとき、シートの数と、シートベルトは快適性より大事なことだ。
SUVはリフトの売上高を増加させる可能性があり、平均的ユーザがときには豪華なナイトアウトでオプション利用したい需要を満たすことが決め手だろう。また、大型車種は集団で移動したい人たちの便利な手段となる。SUVはさらに、ハイエンドの顧客にも、誰にも見られる心配がないときはリフトの標準サーヴィス利用のきっかけをもたらす可能性がある。弊紙に明かした関係者が知らないのはリフトのSUVサーヴィスの名前だが、彼らはリフト・VIPやVIP・リフトではないかと推測している。(続きを読む)

Lyft is preparing to compete with Uber’s upscale SUV option by launching its own on-demand premium SUV ride service, according to a source. It will let riders book leather interior Ford Explorer SUVS that seat a squished maximum of six passengers. Until now, Lyft has only offered a single tier of service on par with UberX in price, and that provides rides in a variety of vehicles.

[Update 4/29/14, 11:30am PST: Lyft has confirmed the plan for a premium service. It tells me SUVs will be part of the offering, but didn't rule out other higher-end cars being included too. The company has referred us to this landing page titled "Bringing The Magic To Premium" and gave the statement "We're all about creating special experiences with the help of our incredible community of drivers. I can confirm that a premium option is in the works, and today we're opening up a waitlist for invites. We look forward to sharing more info on this project in the coming weeks." Our transportation expert Ryan Lawler has more analysis.]
A premium service could widen Lyft’s customer base and make its brand classier. We’ve reached out to Lyft by phone and didn’t hear back, and have emailed requesting a comment or confirmation. We’ll update if we receive a response.

Our source says Lyft is convening the first round of SUV drivers this week in San Francisco, which will be the initial test bed for the new service. Drivers required to have white Ford Explorers that Lyft will have redone with interior leather, potentially by car shop West Coast Customs in LA or a shop closer to the Bay Area. Drivers are said to receive a $750 per month stipend in addition to what they earn driving, which may be more than regular drivers depending on how Lyft prices its SUV rides.
Uber SUVs in San Francisco cost a $15 base fare plus $0.90 per minute and $3.75 per mil with a minimum fare of $25. We don’t have details on pricing but Lyft might try to slide in at a slightly cheaper rate.
It’s important to note that while Ford Explorer claim to seat seven (including driver) thanks to its two back rows of seats, the rear row is much more cramped than the Ford Expeditions, Chevy Tahoes, Lincoln Navigators, and Cadillac Escalades that Uber SUV employs. Without the minimal-leg room back seats, Lyft’s Ford Explorers could be more on par with Uber’s Black Car service that features roomy vehicles clad with leather, but only seat four passengers. In the end though, if you have a gaggle of friends with you and want to go somewhere without splitting into two cars, the number of seats with seatbelts matters more than how comfy they are.
SUVs could bring a boost to Lyft revenue by creating a luxury option for its typical users who want the occasional fancy night out. The larger vehicles also be a helpful utility for moving big groups of people or cargo. SUVs could also directly attract more high-end customers who might end up using Lyft’s cheaper standard service when no one is looking. One thing our source isn’t sure of is the name of Lyft’s SUV service, but they speculate it could be called Lyft VIP or VIP Lyft.

(From the TechCrunch blog post. Thanks to Josh Constine.)