フェースブックがプロダクト担当VPクリス・コックスをチーフ・プロダクト・オフィサーに任命

クリス・コックスはニューズ・フィード発案に貢献し、フェースブックの「ソーシャル・バイ・デザイン」戦略を支えてきた。同社は彼の果たした決定的な役割を認め、プロダクト担当ヴァイスプレジデントから、チーフ・プロダクト・オフィサーへ昇進させた。新しい肩書は組織変更を伴うものではないが、31歳のコックスをCOOシェリル・サンドバーグに並ぶフェースブックの指導者に固めるものだ。マーク・ズッカーバーグは今日午後、この告知を社内に向け行った。コックスはいわゆるMチームの一員で、日頃よりズッカーバーグと面会してフェースブックの方向を決断する一人であった。親友でもあるCEOズッカーバーグがIPO当日、ナスダックのベルを鳴らしたとき、彼はすぐ後ろに立った。彼は社外では2011年のf8コンファレンスで登壇しタイムラインにかんする感動的なデモを行ったことで知られている。このプレゼンテーションのクリップは以下の動画で見ることができる。彼がソフトウェアへ懸ける思い入れが伝わるものだ。1:33:27までスキップするといい。
http://youtu.be/9r46UeXCzoU

わたしは数年にわたりコックスのプレゼンテーションで見せる満面の笑みや我慢強い話し方を見てきており、彼がフェースブックの最良の代弁者であると思うのはわたしだけではないだろう。今年のf8ではフェースブックのプロダクトのもっともメカニカルな面の披露とはいえ、彼は特有のセンチメンタルな見方を見せなかった。彼はかつて、ニューズフィード初期の不手際について回想を見せ、彼とボズとでアルゴリズムの修正に手を焼いたことを語った。
ESPNのマーチ・マドネス統合を行ったとき、フィードがバスケットボールで埋めつくされるということもありましたが、いまでは笑い話です」とコックスは語った。
彼はいまでもニューズフィードのチームと密に連携し、友人たちの近況と「ページ」の更新情報とがバランスよく流れるよう取り組んでいる。フェースブックのスポークスパーソンはコックスの新たな役割について声明で述べる。「クリス・コックスのチーフ・プロダクト・オフィサーへの着任は、彼がフェースブックのプロダクトや機能へ果たしてきた役割を反映するものです。彼はフェースブックの利用形態、わが社の文化の今後の進展にも指導的役割をつづけ、それはCPOになった後も変わりません」
いまやフェースブックの重役になったコックスだが、彼は四角四面とはほど遠い。フェースブックに勤めるためスタンフォードドロップアウトした彼はすぐれたキーボード奏者で、レゲエ・バンドでプレイする顔もある。フェースブックのエンジニア担当ディレクターのマーク・スレーはかつてインタヴューでこう語った。「クリスのもつスキルのひとつは、エモーショナル・インテリジェンスです。エンジニアリングのバックグラウンドをもつ人では稀なことです」続きを読む

Chris Cox helped invent News Feed and devised Facebook’s “Social By Design” strategy, so now the company is recognizing his critical contributions by promoting the VP Of Product to Chief Product Officer. The new title won’t come with any organizational change, but cements the 31-year-old Cox as a leader of Facebook alongside COO Sheryl Sandberg. Mark Zuckerberg delivered the news to the company in an internal announcement this afternoon.

Cox has been part of the special “M-team” that regularly meets with Zuckerberg to define the direction of Facebook. He stood right behind his CEO and close friend when Zuck rung the NASDAQ bell the day of Facebook’s IPO.
Externally, Cox is widely remembered for his heartfelt on-stage demo of Timeline at Facebook’s f8 conference in 2011. You can watch a clip of that presentation here to get a feel for Cox’s emotive way of thinking about software. Just skip forward to 1:33:27.

I’ve seen Cox give several presentations with a big smile and patient tone at Facebook over the years, and I’m not alone in thinking he’s the company’s best voice. f8 this year felt the noticeable absence of his ability to show the sentimental side of even the most mechanical update to Facebook’s product.

He once recounted a mishap from the early days of News Feed, back when he and Boz would tweak its algorithm by hand. “There were funny moments like when feeds were flooded with basketballs when we did an integration with ESPN for March Madness,” Cox chuckled. He still works closely with the News Feed team as it tries to balance stories from all the people and Pages we’re connected to.

Regarding Cox’s new role, a Facebook spokesperson gave this statement: “Chris Cox’s elevation to Chief Product Officer is a reflection of the major role he plays in overseeing the products and features at Facebook. Chris has been instrumental in shaping the evolution of people’s experience using Facebook, our culture and our company, and he’ll continue to do the same as CPO.”

While he’s now an even more highly ranked executive, Cox is anything but square. He dropped out of Stanford to work at Facebook in 2005, and is a remarkably talented keyboardist in a reggae band.

Facebook Director Of Engineer Mark Slee once said in an interview: “One of Chris’ biggest skills is emotional intelligence. He’s just one of those rare people from an engineering background who excels at that.”


(From the TechCrunch blog post. Thanks to Josh Constine.)