6秒のループ再生にこめた独創と、数百万人のファン

昨年ツイッターがヴァインという短いヴィデオを投稿共有できるアプリを提供しはじめたとき、わたしは流行りのサーヴィスが出てきたときの多分にもれずさっそくダウンロードして使いはじめた。
ヴァインはツイッターと同じく短いことが特徴である。ヴィデオは6秒までに限られ、ループ再生される。当初コメディアンやハリウッド・スターがこれを採り入れ、さらにストップモーションの変わった作品を発表するアーティストが現れた。
はじめは戸惑ったものの、まもなくわたしはなにかおもしろいモノか興味深いコトを作り出そうとしはじめた。2、3か月もするとわたしは関心を失い、アプリを削除してそのことは忘れていた。
しばらくのあいだ、ほかの皆も同じような具合に見えた。テクノロジ関連の記者たちは当初サーヴィスをもてはやしたが、インスタグラム(フェースブック傘下の写真共有サーヴィス)が新たに「インスタグラム・ヴィデオ」を出し、15秒まで投稿できるようになると、あまり注目されることがなくなった。
だがしばらくして、不思議なことが起きた。友人たちがヴァインのヴィデオへのリンクを携帯メールやメッセンジャで送ってきて、わたしはしばしば、ときに1日数回もクリップを見るようになった。
この手のリンクはツイッターフェースブック、そしてタンブラーといったサーヴィスで頻繁に流れてくる。ヴァインのリンクが目につくようになり、これは人気が薄れていくというより、高まっている兆しと思えた。
実際に、ウェブとモバイルのデータ解析企業であるコムスコアによると、ヴァインの月間アクティヴ・ユーザは2200万人に達したという。開設まもなくの数字は300万人だった。わたしは自分がサーヴィスへの接し方を間違えたのだと気づいた。ヴィデオをどうやって作ろうか考えるよりも、ほかの人たちのヴィデオを楽しむようにすればよかったのだ。そしてようやく、わたしは楽しみがたくさんできた。インスタグラムはふつうの人の暮らしをローズ色の写真に収め、ヴァインはふつうの人のゴチャゴチャと他愛ない思いつきを見せる。(続きを読む)

When Twitter last year introduced Vine,a slick app that lets people shoot and share short videos, I did what I always do when a buzzy, high-profile service makes its debut: I immediately downloaded it and started playing.

Like Twitter, Vine is designed for brevity: Videos are limited to six seconds and run on a loop. In its early days, comedians, Hollywood studios and quirky stop-motion video artists adopted it.

Though the app intrigued me, I soon found myself struggling to create clips that were entertaining or, at least, interesting. After a few months, I lost interest, deleted the app and mostly forgot about it.

For a while, it seemed that nearly everyone else did, too. The tech press, which had fawned over the service when it began, stopped paying much attention to Vine after Instagram, the photo-sharing service owned by Facebook, unveiled a rival service called Instagram Video. It lets users create clips as long as 15 seconds.

But then something curious started to happen. Friends were sending me links to Vine videos via text and instant messages, and I found myself clicking to watch the clips, often several times a day. Such links were popping up constantly on services like Twitter, Facebook and Tumblr. The sheer proliferation of Vine links seemed to suggest that its popularity wasn’t fading, but possibly surging.

In fact, according to data from comScore, the mobile and Web analytics firm, Vine’s overall traffic has reached 22 million unique visitors a month, compared with 3 million shortly after it started. I realized that I had approached the service in the wrong way: Instead of fumbling with figuring out how to make videos, I should have been enjoying those that others were posting. And now, there are a lot to enjoy.

If Instagram feels like looking at people’s lives through rose-colored glasses, Vine feels like a tour of their chaotic, innermost thoughts.

(From the NYTimes blog post. Thanks to Jenna Wortham.)