6秒のループ再生にこめた独創と、数百万人のファン(2)

Six Seconds of Loopy Creativity, and Millions of Fans - NYTimes.com
最近とくに多く紹介されたヴィデオにはたがの外れた祭りの山車のようで、たとえば泡立っているラーメンの鍋を近くで撮ったもの、3人の少女がベッドで跳び跳ねているもの、ラッパーのジェイZの人形が踊っているビヨンセの身体に貼り付けられたものなどがあった。最後のはふたりの有名人が今度一緒にツアー公演をすることをもじったものだ。
わたしが見てきたヴィデオの大半は若い人が登場し、踊っているのを撮りあったり(わたしのお気に入りは「nae-nae」)、ジョニー・ノクスヴィルのスタントを真似しようとして失敗しているものなどがあった。あとは家族で撮った子供の意味不明なことを言っているものや、変な顔をしているものがとくに人気を集めていた。それは初期のウェブにもよくあったもので、手の加えられていない、ガラクタの集まりともいえる。
ヴァインはある種ユーチューブの生まれ変わりといったところがあり、マイクロエンターテインメントと、若者のインターネット文化の集積のようである。独自のキャラクターやパーソナリティーが登場し、あたかもモバイル専用のミニテレヴィジョン・ネットワークのようだ。
一部の人気ユーザは企業との契約を結び、ファンに向けて商品やブランドの宣伝をすることで報酬を得る者もいる。なかにはこのサーヴィスを踏み台にして映画やテレヴィジョンへの進出を図った人すらいる。
わたしはあるユーザにインタヴューした。スカイ・タウンゼントは20歳の女優でロスアンジェルス在住、彼女は凝ったビヨンセのもの真似ヴィデオを投稿している。彼女にヴァインの魅力を聞いてみた。
「インスタグラムはあなたの写真のため、ツイッターはあなたの考えのためだとしたら、ヴァインはあなたのパーソナリティーのためです」
そしてそのパーソナリティーはたいてい、気の利いた一言でいちばんうまく表現されるもので、ヴァインは彼女のような超短時間のコメディにもっとも適している、と彼女は言う。それか、短時間ですぐ伝わる何かです。
「何より大事なのはタイミングです」と彼女は言う。「そこだけですよ」
彼女は13歳のときからユーチューブに自分で出演するヴィデオをアップロードしてきた。だがしだいにそこから外れていったという。「録画しなければいけないし、iMovieで編集してユーチューブにアップロードしなければいけないんです」と彼女は言う。「ヴァインを見つけたとき、わたしはすぐに気軽に始めました。なにしろ6秒で済むのだから」(続きを読む)

A recent spin through the service’s ultra-abbreviated videos revealed a hypnotic if wild carnival. There were close-ups of bubbling pots of ramen, a trio of girls jumping on a bed and a bobble-headed cartoon of the rapper Jay-Z pasted on the body of a dancing Beyoncé —that last pastiche put together in celebration of the famous couple’s recent announcement that they were going on tour together.

Mostly, the Vine videos that I watch feature young people filming one another dancing (my favorite is the “nae nae”) or performing ill-advised stunts in the spirit of the rambunctious daredevil Johnny Knoxville. Families who film their telegenic offspring saying the darnedest things or making crazy faces is a big attraction,too. In many ways, it feels like the early web —low stakes,raw and full of reckless abandon.

Vine has become something like a next-generation YouTube, a hotbed of microentertainment, Internet activity and youth culture. It’s even giving rise to its own host of characters and personalities —and is starting to seem like a mini-television network, designed exclusively for mobile.

Some of its most popular users have become hot commodities, trading their fandom into deals with companies that pay them to promote their products and brands. Some have even leveraged the service as a springboard to film and television opportunities.

I asked one of my favorite Vine users, Skye Townsend —a 20-year-old actress living in Los Angeles who makes hilarious, satirical videos of herself as Beyoncé —to explain Vine’s appeal.

Instagram is for your pictures and Twitter for your thoughts,” she said. “Vine is for your personality.”

Often, that personality comes out best in a quick punch line. Vine is particularly suited for supershort comedy routines like hers, she said, or anything else that can be conveyed and grasped in a few seconds.

“You really have to have great timing,” she said. “That’s all it is.”

She began uploading her impersonations to YouTube when she was 13, but in the last few years drifted away from that platform, calling it unwieldy. “You have to record, edit it in iMovie and upload it to YouTube,” she said. “When I discovered Vine, it was so quick and easy because you can just do them in six seconds.”

(From the NYTimes blog post. Thanks to Jenna Wortham.)