フェースブックによる買収後、ムーヴズはプライヴァシー・ポリシーを変更

After Facebook Deal, Moves App Changes Privacy Policy - Digits - WSJ

ムーヴズは、フィットネス・トラッキング・アプリで、先日フェースブックに買収されたが、このたびプライヴァシー・ポリシー変更を行い、これによってユーザ・データの共有範囲が拡大された。フェースブックもこれに含まれる。
ムーヴズのプライヴァシー・ポリシーを確認すると、金曜日時点では同社はユーザの合意か法的強制力がないかぎり「ユーザの情報をサードパーティへ提供した事実はない」と述べている。このポリシーによると、買収によってこれが変更されることはないという。
月曜日に同社のプライヴァシー・ポリシーはより広いデータ共有が可能となった。「弊社では、サーヴィス提供および向上を目的として情報(および個人を特定する情報)を提携企業と共有する可能性があり、これにはフェースブックを含むグループ企業を含めることとします」という。
プライヴァシー・ポリシー変更はフェースブックが企業を買収する際にやっかいな問題となってきた。フェースブックではユーザの投稿したデータをターゲット広告に利用している。ところが買収された企業にはユーザのデータをターゲット広告に利用しないと公約しているところも多く、あるいはデータの共有自体をしないところもある。
フェースブックは2月にメッセージング企業ホワッツアップを190億ドルで買収する契約を交わした。フェースブックのスポークスマンによると、ホワッツアップはデータをフェースブックと共有しないが、将来にはポリシー変更の可能性があるという。この契約はまだ完了していない。
3月にフェースブックはヴァーチャル・リアリティ・ヘッドセットのオキュラスVRを20億ドルで買収したが、このときヴィデオゲーム・メーカーはプライヴァシーの懸念を強く示し反発した。
ムーヴズのアプリでは、携帯電話のセンサーを使い、ユーザの動きを感知、歩いているか、走っているか、運転しているかをアルゴリズムにより判定する。いったんアプリをインストールすると、ユーザがアプリを開いていなくても感知は機能する。
ムーヴズが収集したデータはフェースブックにとって有用となりうる。ムーヴズの買収にあたりフェースブックのスポークスウーマンは両社はデータの相互移行を行わないと述べた。月曜日にこのスポークスウーマンは今後もこの立場を継続するとした。だが彼女はデータの共有の計画はあると述べた。
そのことに、ジェフリー・チェスターは目を光らせる。彼はセンター・フォア・デジタル・デモクラシーのエグゼクティヴ・ディレクターである。「これはもうプライヴァシー棄損に当たりますが、彼らは条文解釈をつかって逃げています」と彼は言う。「これは深刻なプライヴァシー懸念となります」
チェスター氏は火曜日に連邦商業委員会との会合でこのプライヴァシー懸念を提議するつもりだと述べた。(続きを読む)

Moves, the fitness-tracking app recently acquired by Facebook, has changed its privacy policy to allow broader sharing of user data, including with Facebook.

As recently as Friday, Moves’s privacy policy said the company did not “disclose an individual user’s data to third parties,” without a user’s consent, unless compelled by law enforcement. The policy said it would stay in place even if Moves were acquired.

On Monday, the policy permitted a wider range of data sharing. “We may share information, including personally identifying information, with our Affiliates (companies that are part of our corporate groups of companies, including but not limited to Facebook) to help provide, understand, and improve our Services,” the policy says.

The policy change highlights a tricky subject when Facebook acquires companies. Facebook taps the information its users post to target ads to them. But some of the companies it acquires have made promises not to employ user data for ads, or to share data at all.

In February, Facebook agreed to acquire mobile-messaging service WhatsApp for $19 billion. A Facebook spokesman said WhatsApp wouldn’t share information with Facebook, but said that policy could change in the future. The deal hasn’t closed.

In March, when Facebook acquired Oculus VR Inc., makers of virtual reality headsets, for $2 billion, some video game makers were critical, citing privacy concerns.

The Moves app uses sensors in mobile phones to track people’s movements and determine whether they’re walking, running, biking or driving using algorithms. Once installed, Moves can track users even when they don’t open the app.

The data gathered by Moves could be valuable to Facebook. After the Moves acquisition, a Facebook spokeswoman said the two companies would not commingle data. Monday, the spokeswoman reiterated that position. But she said the companies plan to share the data.

That troubles Jeffrey Chester, executive director of the Center for Digital Democracy. “It’s still a loss of privacy, but they’re covering it up with semantics,” he said. “This raises very disturbing privacy concerns.”

Mr. Chester said he planned to mention the privacy changes in a Tuesday meeting with the Federal Trade Commission.

(From the Digits blog post. Thanks to Reed Albergotti.)