ツイッターはスナッピィTV買収によりソーシャルTV強化へ

ツイッターはソーシャル・テレヴィジョン戦略を一歩前に進め、先週このイニシアティヴから抜けた2人の幹部の穴を乗り越えようとしている。 
ツイッターは木曜日、ヴィデオ編集プラットフォームのスナッピィTVを買収したと発表した。このプラットフォームではTVネットワーク、ケーブル・チャンネル、その他コンテント製作者が、テレヴィジョン向けヴィデオを編集しソーシャル・メディアで共有できる。
スナッピィTVはすでにソーシャル・ブロードキャスト企業がTVコンテントから収益を上げるための支援を行っているが、これはツイッター・アンプリファイとの提携のおかげである。アンプリファイはスポーツのハイライトなどTVプログラミングをユーザのフィード上に配給する仕組みで、クリップの冒頭を短い広告として流すものだ。 
スナッピィTVは4年前に創業し、ツイッターおよびパートナーのメディア企業と協同で、ソーシャル・ネットワークでクリップの共有を行う一方、ツイッターのデータを直接編集プラットフォームに組み込んできた。
ツイッターはこれまで膨大な時間と資金をソーシャルTVにつぎ込んだが、このイニシアティヴの旗振りであった2人の幹部が唐突に役職を辞任した。チーフ・オペレーティング・オフィサーのアリ・ロワーニと、メディア統括者のクロエ・スラドゥンだ。彼らの退社はツイッターのソーシャルTV部門とは関連していない、と事情に詳しい複数の人物が話している。ツイッターのこの戦略の結果、TV視聴者は画面上にツイートが流れたり、 番組のなかでハッシュタグや、司会や番組のツイッター・アカウント名が流れるのを見かけるようになった。理論的には、多くの人が番組を話題にしてツイートすると、それを見た人はその気になればTVのチャンネルを合わせることになる。また、マーケターはツイッターで視聴者のターゲティングを行うチャンスを得る。
それでも、TVの幹部が揃ってツイッターによる視聴者増を信じているわけではない。 先月、NBCユニヴァーサルのリサーチ統括者であるアラン・ワーツェルはフィナンシャル・タイムズに対しツイッターはTV視聴形態を「すっかり変えてしまうほどではない」と述べた。 
ノースカロライナ州ラリーのソーシャル・メディア管理および解析ソフトウェア企業のエクスピオン会長であるブライアン・ウィーナーは、ツイッター・アンプリファイで流すために5秒の短時間に広告を詰め込むのは困難だと指摘する。5秒という時間は、広告主がメッセージを十分に伝えるには短く、他のコマーシャルとの互換性もない。早送りと録画の時代にあって、広告主はなんとかコンシューマに訴えかけようと躍起になっている。ウィーナーは、広告主はこのプロダクトに期待しており時間をかけて方法を生み出すだろうとつけ加えた。(続きを読む

Twitter is forging ahead with its social television strategy, one week after losing two of the initiative’s biggest champions.
On Thursday, Twitter said it bought SnappyTV, a video editing platform that helps TV networks, cable channels and other content producers edit and share video from television broadcasts on social media.
SnappyTV has already helped the social broadcast company make money from TV content thanks to a prior arrangement with Twitter Amplify, which distributes TV programming like sports highlights in users’ Twitter feeds and inserts short ads at the beginning of the clips. SnappyTV, which was founded four years ago, has been working with Twitter and its media partners to share clips on the social network, while building Twitter data directly into its editing platform.

Twitter has banked a wealth of time and money on so-called social TV, an initiative spearheaded by two executives who abruptly stepped down from their roles last week: Ali Rowghani, the former operating chief, and Chloe Sladden, the ex-head of media. Their departures were unrelated to Twitter’s social TV effort, people familiar with the matter have said.
Twitter’s strategy is why TV viewers see tweets scroll by on their screens, hashtags announced at the end of segments, and the Twitter handles of anchors and hosts included in broadcasts. The theory is that as people talk about certain TV shows on Twitter, others who see those tweets will be compelled to tune in. It also gives marketers a second chance to target viewers on Twitter.
Not all TV executives are convinced that Twitter increases television viewership, however. Last month NBC Universal’s head of research, Alan Wurtzel told the Financial Times that Twitter is “not a game changer” in influencing TV viewing.
Bryan Wiener, chairman of Expion, a Raleigh, N.C., social-media management and analytics software company, said it is tough for advertisers to create a five-second preloaded ad to run with Twitter’s Amplify clips. Five seconds is a challenge for advertisers to get their message across, and it doesn’t conform to other commercial lengths. But in the age of fast forward and delayed viewings, advertisers are eager to find every avenue to reach consumers. Wiener added that advertisers are bullish on the product and will figure it out over time.

(From the Digits blog post. Thanks to Yoree Koh.)