ドナーズチューズ・オルグはどこがすごいのか

What's So Special About DonorsChoose.org? (Feb 10, 2014 Fred Wilson)
「ファーストカンパニー」が「最もイノヴェーティヴな企業」の一社としてドナーズチューズ・オルグを選出した。さらにいうと、ドナーズチューズ創設者チャールズ・ベストを同誌の表紙にしたうえ、長い記事を掲載した。これはいたって例外的で、非営利法人がこのリストに選出され、このような脚光を浴びるのはめったにない。だが繰り返すと、ドナーズチューズはいたって例外的な非営利法人である。わたしは幸運なことに、ドナーズチューズに7、8年ほど関わっており、3、4年ほど取締役会に名を連ねている。ドナーズチューズがどんなことをしてきたのか、一部リストにしてみよう。

  • ドナーズチューズはクラウドファンディング・サーヴィスとしてのビジネスモデルを2000年に開始した。14年前のことである。わたしの知るかぎり、かれらはインターネット初のクラウドファンディング・サーヴィスである。これはキックスターター、レンディング・クラブといったこの分野で有力なサーヴィスよりかなり前のことだ。
  • ドナーズチューズは20万人の教師、1000万人の生徒、100万人の募金者のネットワークを打ち立てた。このネットワークは2億2700万ドルを公立学校のために寄付したが、それ以外にもいろいろある。このサーヴィスをつかってアントレプレナーは3Dプリンター、水中ロボット、コンピュータ・サイエンス授業を学校にもたらしてきた。ドナーズチューズは募金ネットワークであるだけでなく、物流ネットワークにもなった。
  • ドナーズチューズはオープン・データ・セットとAPIを備え、これにより誰でも教師や生徒が要望している備品について調べることができる。政治家たちはこのデータにアクセスして、いま公立学校で何が必要とされているのかを実測できる。
  • ドナーズチューズは持続可能な非営利法人である。かれらは商用マーケットプレイスのように利用料を適用している(現在のところ13%で、募金者はその利用を自分で選ぶことができる)。この売り上げは規模拡大とともに伸び、数年にわたって事業運営費をすべて賄うことができている。費用を上回った利益はすべて、マーケットプレイスに返還され、通常では募金者と受益者の連絡手段に費やされる。
  • ドナーズチューズはその見た目、その活動からして、スタートアップのようである。わたしがドナーズチューズのオフィスを訪問したとき、それはエッツィ、キックスターターツイッターのオフィスのように感じられた。そこにいる人たちは活発で、多種多様で、エネルギーにあふれている。大人数のソフトウェアとプロダクトのチームがある。かれらは、USVのポートフォリオにもぴったりだろうと思うし、もしそうなれば、われらがスター企業のひとつになることだろう。

ネットワークは、情報時代の幕開けとともにヒエラルキーを不用品にした。そして非営利の世界では、ドナーズチューズのネットワークはきっと、どうすればわたしたちはネットワークモデルをつかって影響力のある組織をつくれるかの手本を示すことができるだろう。

ドナーズチューズのネットワークの特徴のひとつは、マーケティング・チームおよび「企業社会貢献活動」チームだろう。企業やそのブランドは、ドナーズチューズを利用することができる。これまでにない、さまざまな種類の募金活動を行なうことができる。もしあなたが、この手のプログラムの参加経験があって、ドナーズチューズへの参加を希望されるのなら、詳しくはこちらから問い合わせができる

チャールズとドナーズチューズがこのように知名度をえることができたのは頼もしいことである。かれらは、わたしがこれまでに仕事をした最もイノヴェーティヴな組織のひとつである。そして、わたしはイノヴェーション・ビジネスの世界で仕事をしている。ドナーズチューズ、おめでとう。


So Fast Company has selected DonorsChoose.org as one of its most innovative companies and on top of that, they decided to put DonorsChoose founder Charles Best on the cover of the magazine and write a longer article about them as well. It's pretty unusual that a non-profit would be selected for such a list and highlighted in this way. But then again, DonorsChoose is a pretty unusual non-profit. I've been fortunate to have been involved with DonorsChoose for the past seven or eight years and have been on their board for the past three or four. So I thought I'd list some of the things that DonorsChoose has done to illustrate the point.

  • DonorsChoose launched a crowdfunding service and business model in 2000, fourteen years ago. To my knowledge they were the first crowdfunding service launched on the Internet, long before the leaders of the category like Kickstarter, Lending Club, and other emerged.
  • DonorsChoose has built a network of almost 200,000 teachers, over 10mm students, and over 1mm funders. That network has brought $227mm of funding into public school classrooms but it is being used for a lot more. Entrepreneurs are using it to get things like 3D printers, underwater robots, and computer science classes into schools. DonorsChoose has become a distribution network in addition to a funding network.
  • DonorsChoose has open data sets and an API that allow anyone to analyze what resources teachers and students are seeking. Increasingly policy makers are accessing this data to determine what resources are most needed in the public schools.
  • DonorsChoose is a sustainable non-profit. They apply a take rate like every other commercial marketplace (it is currently about 13% and donors can, but usually don't, opt out). This revenue scales as giving scales and has been covering the costs of the operating the business for a number of years now. Any profits they make above covering their costs are given back into the marketplace, usually in the form of match offers.
  • DonorsChoose looks like, acts like, and is a startup. When I walk into the DonorsChoose office, it feels just like walking into the Etsy, Kickstarter, or Twitter office. People are active, animated, and energetic. They have a large software and product team. They could easily fit into the USV portfolio and if they did, they would be one of our star companies.

Networks are replacing hierachies as we enter the information era. And in the world of non-profits, the DonorsChoose network can and should be a model of how you can build an organization with huge impact using a networked model.

Another node on the DonorsChoose network are corporations and their marketing and corporate social responsibility teams. Corporations and their brands have a place on DonorsChoose as well. They provide match and challenge funding in all sorts of interesting and innovative ways. If you are involved in these kinds of programs and want to work with DonorsChoose, you can go here and learn more and contact them.

It's very satisfying to see Charles and DonorsChoose get this kind of recognition. They are one of the most innovative organizations I work with. And I work in the innovation business. Congratulations DonorsChoose.

(From the "A VC" blog post. Thanks to Fred Wilson.)