アマゾンとワーナーが音楽配信でアップルの牙城を崩す隙間があるとしたら

1曲89-99セントで、アマゾンが配信

インターネットによる娯楽ソフト配信で、米アマゾン・ドット・コムとアップルのつばぜり合いが激しくなってきた。アマゾンは27日、音楽配信でレコード大手のワーナー・ミュージック・グループと提携したと発表。アップルはレンタル方式での映画配信に参入する見通しだ。有力2社の競争激化でサービスの多様化が加速する。

アマゾンは9月に開始した配信サービス「アマゾンMP3」を通じワーナーの楽曲を販売する。「DRM」と呼ぶ著作権保護ソフトを外した配信のため、購入曲は様々な携帯プレーヤーで自由に再生できる。価格は一曲89―99セント。

iPodのほかZuneでも再生可能なMP3ファイル

Warner Music has joined Amazon.com's digital music service, building up the online retailer's challenge to Apple's dominant iTunes store just as digital downloads hit their post-Christmas peak.

The announcement, which follows Amazon's deals with Vivendi's Universal Music and EMI, represents Warner Music's biggest step away from the digital rights management (DRM) software on which music companies used to insist.

Downloads from the Amazon MP3 service would work on almost any device, from Apple iPods and iPhones to Microsoft's Zune players.

ワーナーは際立ってDRM排除を避けようとしてきた

Warner, which releases music by artists including Josh Groban and Matchbox Twenty, was considered to be particularly reluctant to drop restrictions on copying. In February, after Apple’s chief executive, Steven P. Jobs, called on the major record companies to abandon D.R.M., Edgar Bronfman, Warner’s chairman, retorted that since movies and games carry copy protection, the notion of withdrawing it from music was “completely without logic or merit.”

アップルのiTunesストアが支配的な立場にいるのを打ち破りたいワーナー

Those music companies sure like their power, and the latest move from Warner Music Group (WMG) is a strong signal that it wants to break the dominant position of Apple's iTunes Store.

レッチリ、イーグルズ、レッド・ツェッペリン、マドンナ、メタリカもダウンロード可能

Now users can download Digital Rights Management (DRM)-free music from artists including the Red Hot Chili Peppers, The Eagles, Led Zeppelin, Madonna and Metallica.