セールスフォース・コムのヨーロッパ・データ・センタ投資は短期的にボトムラインの下方圧力に

salesforce.com, inc. (CRM) news: Salesforce.com's European Data Center Investments Increase Near-Term Pressure On Bottom Line - Seeking Alpha
先日、クラウドCRMソフトウェア企業セールスフォース・コムは同社のヨーロッパ地域運営の強化計画を発表した。セールスフォースは英国、フランス、ドイツに3つのデータ・センタを開設。これにより政府顧客がより堅牢なデータ保護を求めて定着することを狙うことがブルームバーグの報道で判明した。セールスフォースのビジネスは第一に合衆国が重点地域であり、同社の売上高の約71%を占めている。ヨーロッパ地域は概算で18%、残りはアジア・パシフィック地域である。
現在、同社は合衆国内に4つのデータ・センタ、日本に1つのデータ・センタがあり、顧客の全需要に供給している。セールスフォースは2014年8月までに英国にデータ・センタを開設、フランスとドイツには2015年までに2つのデータ・センタを追加する。この拡張計画はセールスフォースの地域多様性を増進させるための展開と見られ、また全世界でCRMの提供を可能とするものである。以下、セールスフォースのヨーロッパへの事業構想について、同社の株価への影響について述べていく。弊社ではセールスフォースの目標株価として49ドルを設定している。これは現在の株価59ドルから17%の下落を意味する。
セールスフォースの直近の財務結果は、見出しこそ強いものの、ボトムラインは前より悪化している。これは同社がさらなる成長を求めて巨額の投資を継続しているからだ。直近の決算で、セールスフォースは売上高が前年比の33.5%増となったと発表。また、支出はそれ以上の度合いで増加しており、non-GAAPの営業利益に影響し、GAAP方式の営業赤字となっている。新しいデータ・センタへの投資は相応の資本投下を伴う。グーグルはデータセンタの建設と維持に年間40億ドル近くを出費し同社のシステムを保持している。セールスフォースについても、同様の資本支出は避けられない。
セールスフォースの資本支出は2011年の1億5200万ドルから2013年の2億9900万ドルへと増加した。算入可能ソフトウェア資産の増加を加味すれば、同社の資本支出は2011年の2億1200万ドルから2013年の5億7400万ドルへと増加した。今後2年間のデータ・センタの開設は資本支出の増加を要する。セールスフォースは現在2015年度の5%から7%の資本支出率を見込んでいる。弊社では資本支出率ウィジェットを提供し、セールスフォースの株価対資本支出率の変動を一覧できるようになっている。2013年の経常利益に対する資本支出の急上昇は、弊社による資本支出率評価方式の算出結果である。この方式は算入可能ソフトウェア資産の増加を全額含んでいる。セールスフォースのエグザクトターゲット買収は、算入可能ソフトウェア資産を約2億7500万ドル増加させた。これにより2013年の資本支出を増加させている。
さらに、セールスフォースは前述の各国における顧客獲得のため、営業およびマーケティング経費、一般および運営経費などに含まれる販売管理費の増加を予期する。SaaS企業のため、新規売上構成はセールスフォースの定期契約期間である12か月から36か月までの期間単位で増加していく傾向がある。3つのデータ・センタのうち、英国工場は8月の開設を予定しているが、残りの2つはスケジュール確定待ちである。そのため、2015年になるまで開設の見込みは立たない。これらの投資と関連支出は売上高の予想に先行するので、一定の期間は利益を浸食していく可能性が高い。
ガートナーによれば、EMEA地域におけるエンタープライズ・ソフトウェア予算は2012−16年期間に4.3%の年間増加を見込んでおり、2016年までに700億ユーロ(924億ドル)に達するという。ここから示唆されるのは、EMEA地域のエンタープライズ・ソフトウェア市場規模は2013年末時点で810億ドル程度に達したことだ。同社はヨーロッパにおけるクラウド・ソフトウェア市場は2017年までに294億ドルに達すると試算している。これはブルームバーグの報道で判明した。事業機会は豊富だ。
セールスフォースのヨーロッパ拡張はSAPの市場に直接ぶつかっていく。SAPはヨーロッパ市場においてはソフトウェアの主要企業であり、同社の220億ドルの売上高のうち45.5%近くはEMEA地域からのものである。同社は2013年度にクラウド主体のライセンスおよびサポート売上高で9億7500万ユーロ(12億9500万ドル)に達し、2014年度はクラウド関連売上高で32%の増加を見込んでいる。SAPは短期的にヨーロッパでの強い需要を確保するだろうが、セールスフォースが現地データ・センタ開設によりこの地域に参入すると、長期的にはSAPのCRM採用からセールスフォースのプラットフォームへの顧客流出が見込まれる。(続きを読む)

Recently, cloud CRM software company Salesforce.com (CRM) announced its plans to expand its operations in the European region. [1] Salesforce plans to open three new data centers in the U.K., France and Germany to lure government customers that require stricter data protection requirements, according to a Bloomberg report. Salesforce's business is primarily concentrated in the U.S., which accounts for almost 71% of overall revenues. The European region contributes approximately 18% to overall revenues with Asia-Pacific accounting for the rest.

Currently, the company has four data centers in the U.S. and one data center in Japan to cater to its entire customer base. Salesforce plans to open the U.K. data center by August 2014, with two additional data centers in France and Germany to open by 2015. The expansion plans look to be a move to increase geographic diversity on part of Salesforce and become a global CRM player. Below, take a look at the potential opportunity for Salesforce in Europe and the impact of an expansion in operations on its stock price. We have a $49 price estimate for Salesforce, which stands at a 17% discount to its current market price of $59.

Does This Investment Contribute To Salesforce's Bottom Line?

Salesforce's recent financial results have been a story of strong top line and deteriorating bottom line as the company continues to invest heavily in its strong growth. In its recent fiscal earnings, Salesforce reported a revenue growth rate of 33.5% on a year-on-year basis. Concurrently, its expenses grew even faster, impairing its non-GAAP operating profit and producing a GAAP-based operating loss. Investing in new data centers is a highly capital intensive proposition. Google spends approximately $4 billion a year on building and maintaining data centers that support its systems, which puts the high CapEx requirements in store for Salesforce in context. [2]

Salesforce's capital expenditures increased from $152 million in 2011 to $299 million in 2013. Including the increases in capitalized software reserves, the company's total CapEx spending increased from $212 million in 2011 to $574 million in 2013. The opening of new data centers in the next two years should expand CapEx requirements. Salesforce currently guides a CapEx spend of 5%-7% of FY15 revenues. Our CapEx widget below gives you an idea of an increase in CapEx spending on Salesforce's stock price. The spike in CapEx as a percent of Gross Profit in 2013 is a result of our CapEx valuation methodology, which includes any increase in capitalized software reserves. Salesforce's acquisition of ExactTarget added approximately $275 million in capitalized software, which led to an increase in total CapEx for 2013.

Additionally, Salesforce would have to increase its investments into operating activities such as Sales and Marketing, General and Administrative expenses to generate additional customers in these countries. As a SaaS company, new revenue generation would tend to be spread across the subscription period, which is typically between 12-36 months for Salesforce. The first of these three data centers, the UK facility, is scheduled to open this August, though sites for the other two have yet to be selected. They thus are not expected to open until 2015. To the extent these investments and the associated expenses are made ahead of the revenue they are to support, they will erode profitability to a degree.

Expansion Into Europe Could Pose Long-term Threat To SAP's Dominance

According to Gartner, enterprise software spending in the EMEA region is expected to increase at a compounded annual growth rate of 4.3% between 2012-16 to reach €70 billion (~$92.4 billion) by 2016. [3] This implies that the size of the EMEA enterprise software market at the end of 2013 should be approximately $81 billion. For its part, the company suggests the market for cloud software in Europe will be $29.4 billion by 2017. This is as reported by the Bloomberg report. The opportunity is rich.

Salesforce's expansion into Europe directly stacks up against SAP's (SAP) position in the market. SAP is the leading software player in the European market and derives close to 45.5% of its $22 billion revenues from EMEA. The company reached €975 million (~$1,295 million) in global cloud-based license sales and support revenues in fiscal 2013 and expects cloud revenues to grow 32% in fiscal 2014. [4] Although SAP should continue to hold Europe as its strong hold in the near term, Salesforce's entry into the region with domestically located data centers should result in some migration of customers from SAP CRM deployments onto Salesforce's platform in the long term.

(From the "Seeking Alpha" blog post. Thanks to Trefis.)