AMDのCEOはPCマーケットで10%縮小でも2014年に黒字転換を目指す

AMD CEO aims to be profitable in 2014 despite an up to 10% drop in PC market | VentureBeat | Gadgets | by Dean Takahashi
アドヴァンスト・マイクロ・デヴァイセズ首席経営執行役員ローリイ・リードは2014年に黒字転換を見込み、チップ・メーカーである同社はPC以外のマイクロプロセッサ・ビジネスを拡張すると述べた。
本日アナリストとのコンファレンスコールで、リードは第1四半期は予想を上回るゲーム用チップとPCグラフィックス・プロダクトの需要があったと語った。これらカテゴリーは、PCゲーミングおよびゲーム・コンソールのおかげで通年良好な需要を見込んでいる。AMDはマイクロソフト向けセミカスタム・チップをエクスボックス・ワンに提供している。ソニープレイステーションニンテンドーWii Uといったゲーム・コンソールも同様だ。
売上高は14億ドルと、前年同期比で28パーセント増となった。同社は2015年をめどにセミカスタム・チップおよび低電力チップを売上高の50パーセントまで引き上げる見込みだとリードは述べた。前四半期比で売上高は12パーセント減となったが、第1四半期は通例、第4四半期より減速しやすい。
「われわれは季節変動の業績推移へと回帰しています」とリードは語る。「これは過去2年間と対照的なことです」
AMDの戦略は、規模に勝るインテルが覇権を握っていないビジネスに特化することにある。AMDはゲーム・コンソールおよびセミカスタム向けチップに特化している。同社はまた、低電力マイクロプロセッサを小型サーバ向けに製造し、同社のシーマイクロ「マイクロサーバ」事業を運営している。さらに、インテルx86サーバ・チップより低電力の64ビットサーバ向けチップをARM設計を基礎として新規作成中だ。
下方圧力として、リードはPCマーケットが2013年比で7〜10パーセント減となる見込みと述べた。
当四半期、AMDはプロフェッショナル向けグラフィックス例えば動画、デザイン、工学など需要を満たすファイアプロ・チップを重点的に製造した。リードは、PCでは商用クライアント・マーケットを有望として挙げた。彼はウィンドウズXPの代替需要が2014年の商用マーケットを支えると見ている。
「多様化戦略はしっかりと進んでいます」とリードは語る。「われわれは成長分野に広く展開していくつもりです」
AMDは決算報告で、12月31日を期末とする四半期売上高でウォール・ストリートの予想平均値をわずかに上回る結果を発表した。
同社は本日、非GAAP方式一株利益は6セント、売上高ー15億9千万ドルだったと発表。アナリストは6セントの一株利益、15億4千万ドルの売上高を予想していた。当四半期AMDはヴィデオゲーム・コンソール向けチップを大量に出荷した。ホリデー期間のゲーム・コンソール売り上げは、ソニープレイステーション4とマイクロソフト・エクスボックス・ワンが主導し好調だった。売上高は前年同期比で38パーセント増だった。ソニーはPS4を7百万台以上売り、マイクロソフトはエクスボックス・ワン向けゲーム「タイタンフォール・エクスクルーシヴ」を発売し、好評となった。
「われわれは総じて、コンソールの販売好調を観測しています」とAMDヴァイス・プレジデントのリサ・スウは述べた。
AMDの株価は時間外取引で3.80ドルと、8パーセント下落した。
AMDのコンソールにおける独占は、一層の売上増を招く可能性があり、同社によるインテルとの多分野での対抗に寄与するだろう。AMDはまた、マイクロサーバへの重点化、ARM設計を基礎とする低電力チップ新規作成に特化する。
それでもなお、AMDはPCへの依存が強く、そこでは不振にあえぐ。同社は売上高の80パーセント近くをPC産業から上げている。リードは2011年同社に加入した。彼は元レノボのナンバー2幹部として、同社をHPにとって代わる世界一のPCメーカーの座に押し上げた。(続きを読む)

Advanced Micro Devices chief executive Rory Read said the chip maker expects to be profitable in 2014 as the company expands its non-PC microprocessor businesses.

Speaking in a conference call with analysts today, Read said that the first quarter saw better-than-expected demand for semi-custom game chips and PC graphics products during the first quarter. Those categories are expected to be strong during the year thanks to the strength of PC gaming and game consoles. AMD makes semi-custom chips for Microsoft’s Xbox One, Sony’s PlayStation 4, and Nintendo’s Wii U game consoles.

Revenue was $1.4 billion, up 28 percent from a year ago. The company is on track to do 50 percent of its revenues in semi-custom and low-power chips by the end of 2015, Read said. Revenues were down 12 percent from the previous quarter —the first quarter is usually slower than the fourth.

“We returned to a more seasonable business,” Read said. “That a contrast to the last two years.”

AMD’s strategy is to focus on businesses where its bigger rival, Intel, doesn’t dominate. AMD has focused on chips for game consoles and other semi-custom chips. It is also making low-power microprocessors for dense servers via its Sea Micro “microserver” business. And it is making new ARM-based 64-bit server chips that offer lower power than x86 (Intel-compatible) server chips.

On the down side, Read expects the PC market will shrink in units by 7 percent to 10 percent compared to 2013.

During the quarter, AMD started sampling its ARM-based chips, code-named Seattle, for servers. Read said that the company is on track to capture one or two more major semi-custom orders.

“Our strategy is working, and we are building a foundation to transform our business,” Read said.

In graphics, AMD is focused on making FirePro chips for professional graphics markets such as video, design,and engineering work. In PCs, the bright spot is the commercial client market, Read said. He thinks that the post-Windows XP purchasing cycle will drive commercial forward in 2014.

“The diversification strategy is really taking hold,” Read said. “We want to be spread across growth markets. We used to be in one market.”

AMD reported financial results that met earnings estimates and slightly beat Wall Street’s expectations for revenues for the fourth quarter ended Dec. 31.

The company said today that its non-GAAP earnings were 6 cents a share and revenues were $1.59 billion. Analysts had expected earnings of 6 cents a share on revenue of $1.54 billion. In the quarter, AMD shipped large volumes of chips for video game consoles that sold big numbers during the holidays: the Sony PlayStation 4 and the Microsoft Xbox One. Revenues were up 38 percent from a year ago. Sony has sold more than 7 million PS4s, and Microsoft had a strong debut of its Titanfall exclusive game for the Xbox One in March.

“Everything we see shows the consoles are selling through nicely,” said Lisa Su, senior vice president of AMD.

AMD shares fell 8 percent to $3.80 a share in after-hours trading.

AMD’s console monopoly could provide it with more steady revenues as it tries to compete against Intel in a variety of areas. AMD has also put a lot more focus into microservers and is creating chips based on the ARM low-power design architecture.

Still, AMD is dependent on PCs, which have struggled, as it gets about 80 percent of its revenue from the PC industry. Read joined the company in 2011. He was formerly the No. 2 executive at Lenovo, which has since taken on HP for the title of the world’s biggest maker of PCs.

(From the "VentureBeat" blog post. Thanks to Dean Takahashi.)